Twój autobus się spóźnia lub nawet został odwołany? Twój bagaż zgubił się w podróży? Nie działała klimatyzacja lub toaleta? Podczas podróży autobusem wiele może pójść nie tak. Prawa pasażera bardzo często chronią Cię w takich sytuacjach i możesz ich dość łatwo dochodzić. Poniżej wyjaśniamy, jak to działa i o czym należy pamiętać.
Jakie prawa pasażera obowiązują w autobusowych przewozach?
Czy to podróż służbowa, wypad za miasto czy urlop na plaży – Polacy lubią często podróżować. Oczywiście każdy chce, aby wyjazd przebiegł bezproblemowo. Jednak problemy mogą pojawiać się raz po raz. Opóźnienia, przegapione połączenia czy zagubiony bagaż to jedne z najbardziej irytujących wpadek. W takich przypadkach dobrze jest znać swoje prawa pasażera i być poinformowanym o odpowiedzialnych punktach kontaktowych. Niezależnie od tego, czy podróżujemy samolotem, pociągiem czy autobusem – ustawy i przepisy w tym kraju dokładnie regulują, kiedy podróżnym przysługuje jakie odszkodowanie.
Prawa pasażera w CheckMyBus
Na CheckMyBus znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć o swoich prawach jako pasażer. Informujemy, jakie odszkodowanie przysługuje w przypadku opóźnień, dla jakich grup obowiązują ulgi prawne oraz co się dzieje w przypadku uszkodzenia bagażu.
Jak dochodzić swoich roszczeń
W przypadku praw pasażerów zazwyczaj obowiązują określone przepisy UE. Często są to jednak tylko zalecenia. Ostateczny głos należy zawsze do poszczególnych krajów i ich ustawodawstwa. Przykładem tego jest ustawa o transporcie pasażerskim w Polsce – wykracza ona nawet poza regulacje unijne. Dlatego: zawsze przed wyjazdem za granicę należy zapoznać się z odpowiednimi przepisami.
Warto też wiedzieć, jak dochodzić swoich praw pasażera. Dobrym początkiem jest zbadanie podstawy roszczenia. W transporcie pasażerskim jest to zazwyczaj oryginalny bilet. Upewnij się również, że otrzymasz potwierdzenie wszelkich opóźnień. Jeśli na przykład Twój pociąg się spóźni, możesz poprosić o formularz praw pasażera z potwierdzeniem opóźnienia w kasie obsługi. W przypadku roszczeń o odszkodowanie za zagubiony bagaż, ciężar dowodu zawsze spoczywa na pasażerze. Dlatego zawsze przechowuj faktury lub paragony! Mogą one posłużyć jako dowód wartości utraconych przedmiotów. Pomocne w takich przypadkach może być również zdjęcie zawartości bagażu.