Według przewodniczącego Deutsche Bahn – Richarda Lutza – narzucony sobie przez firmę cel osiągnięcia 82-procentowej punktualności na długich trasach ma zostać wkrótce osiągnięty. Niemniej jednak w sierpniu 2018 roku tylko 70% pociągów DB i 68% pociągów PKP dotarło do celu na czas. Poszkodowani przez opóźnienia pasażerowie mogą obecnie otrzymać maksymalnie połowę wartości zakupionego biletu. Jak informują przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, już w 2020 r. ma to jednak ulec zmianie.
Unia Europejska chce zwiększyć prawa pasażerów, które ostatni raz zostały zaktualizowane w 2009 r. W przyszłości podróżni będą mogli otrzymać zwrot 50% ceny biletu, jeżeli ich pociąg dotrze na stację opóźniony o więcej niż 90 minut. Jeśli opóźnienie będzie większe, to rekompensata wyniesie 75%, a gdy przekroczy 120 minut, 100%. Nowe regulacje będą obowiązywały także pasażerów, którzy mimo opóźnienia wejdą do pociągu. W przypadku przejazdów łączonych, jeśli opóźnienie uniemożliwi podróż drugim lub kolejnym pociągiem, poszkodowany będzie mógł skorzystać z kolejnego połączenia za darmo.
Obecna rekompensata | Rekompensata od 2020 r. |
> 60 minut: 25% ceny biletu | > 90 minut: 50% ceny biletu |
> 120 minut: 50% ceny biletu | od 90 do 120 minut: 75% ceny biletu |
– | > 120 minut: 100% ceny biletu |
Operatorzy pociągów oraz przewoźnicy autobusowi świadczący długodystansowe połączenia nie będą już mogli odwoływać się do nadzwyczajnych okoliczności. Warto przypomnieć, że taką politykę stosują na niekorzyść pasażerów linie lotnicze. W przypadku, gdy lot jest opóźniony ze względu na czynniki zewnętrzne, takie jak strajk lub zła pogoda, podróżni nie mogą ubiegać się o odszkodowanie.
Pasażerowie powinni znać swoje prawa
Parlament Europejski chce, aby pasażerowie byli lepiej informowani o swoich prawach. Stosowane informacje mają pojawić się na przykład na biletach, a sam proces składania reklamacji ma zostać uproszczony przez przewoźników. Jeżeli możliwość rezerwacji miejsca w pociągu jest możliwa za pośrednictwem aplikacji mobilnej, to wypełnianie wniosku o odszkodowanie nie może wiązać się z koniecznością wypełniania fizycznego wniosku.
Unia Europejska będzie również wymagać zwiększenia liczby miejsc dla rowerów w pociągach. Pasażerowie, którzy wymagają pomocy przy wejściu do wagonu lub umiejscowieniu bagaży na pułkach, mają otrzymać niezbędną pomoc od personelu przewozowego.
Niestety zanim nowa regulacje wejdą w życie w 2020 r., muszą zostać przedyskutowane przez Radę Unii Europejskiej oraz Komisję Europejską.
Podziel się tym postem na