Kilka miesięcy temu informowaliśmy o testach autonomicznych autobusów prowadzonych przez niemiecką spółkę Deutsche Bahn. Nie tylko u naszych zachodnich sąsiadów trwają jednak prace nad tego typu pojazdami. Efekty podobnych projektów można zobaczyć na ulicach Rosji oraz Szwecji.
Autonomiczne pojazdy – nowy trend w transporcie miejskim
Autonomiczne pojazdy pojawiają się w coraz większej liczbie miast, a ponadto trafiają również w ręce prywatne. Dobrym przykładem mogą być tutaj samochody firmy Tesla, których oprogramowanie pozwala kierowcy ściągnąć ręce z kierownicy i pełnić jedynie rolę kontrolera sztucznej inteligencji. Na podobnych zasadach funkcjonuje londyńskie metro. W stolicy Wielkiej Brytanii wagony zatrzymują się w idealnie wyznaczonych miejscach na stacji. Motorniczy odpowiada jedynie za zamykanie drzwi i sprawdzanie czy podróż przebiega bez zakłóceń.
Auto Pilot w Sztokholmie
Przez najbliższe sześć miesięcy po wynoszącym 1,5 kilometra odcinku na ulicach Sztokholmu będzie poruszał się autonomiczny autobus nazwany Auto Pilot. Elektryczny pojazd charakteryzuje się relatywnie niewielkimi wymiarami, przez co pomieści zaledwie kilka osób oraz pracownika szwedzkiego transportu publicznego. Będzie on czuwał nad bezpieczeństwem podróżujących oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Z przodu autobusu zainstalowano czujniki, które mają pozwolić na uniknięcie kolizji – wykorzystana technologia rozpoznaje przechodniów, samochody, budynki i przeszkody. Jak tłumaczy Peter Hafmar, dyrektor szwedzkiej firmy produkującej Auto Pilota, autonomiczne oraz elektroniczne pojazdy mają zagwarantować nam przyjazną środowisku przyszłość transportu miejskiego.
Matrioszka już czeka na kibiców
Autonomiczny autobus jest również testowany przez Rosjan. Matrioszka, bo tak został nazwany elektryczny pojazd, będzie pomagać w przewożeniu kibiców podczas zbliżających się mistrzostw świata w piłce nożnej. Jak poinformował Aleksiej Bakulin, dyrektor firmy Volgabus zajmującej się produkcją autobusu, jego testy trwają obecnie w Soczi. To jedno z miast, gdzie będą rozgrywane mecze mundialu. Niestety przynajmniej w fazie grupowej na lokalnej murawie nie pojawi się reprezentacja Polski. Kibice wspierający nasze „Orły” mogą więc nie mieć okazji, by przetestować Matrioszkę.
Reszta świata nie próżnuje
Niemcy testują swój autonomiczny pojazd w Bad Birnbach (od marca również w Schaffhausen), Szwedzi w Sztokholmie, a Rosjanie w Soczi. To jednak nie wszystko. Stworzony przez amerykańską firmę Nayas autobus kursuje w Las Vegas, a w Singapurze można natrafić na podobną konstrukcję zaprojektowaną przez producenta ABB. Czy Polska ma odpowiedź na tego typu projekty? Podczas organizowanej w Warszawie konferencji „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego” naukowcy z Uniwersytetu Wrocławskiego omawiali opracowywane przez siebie prototypy, ale wszystkie dotyczyły elektrycznych samochodów osobowych, a nie autobusów. Na te będziemy musieli nad Wisłą jeszcze poczekać.
Podziel się tym postem na