Polska firma Solaris ma jeszcze w tym roku zaprezentować prototypowy autobus Trollino 24. Zostanie w nim wykorzystany hybrydowy albo elektryczny układ napędowy. Jeden z jego wariantów pozwoli na zaadaptowanie maszyny jako trolejbusu, którego długość – jak sugeruje zresztą sama nazwa – wyniesie aż 24 metry.
Ekologiczny gigant
Nowy pojazd wielkopolskiego przedsiębiorstwa ma mieć dwa przeguby, które połączą jego trzy trzony (czwarta oś ma być skrętna) – uczyni to z niego najbardziej nowoczesny produkt Solarisa. Zanim trafi on jednak do sprzedaży, zostanie zaprezentowany interesariuszom w połowie bieżącego roku. Następnie rozpoczęte zostaną jego testy w kilku europejskich krajach (ich lista nie jest obecnie znana.), co pomoże w uzyskaniu homologacji i sprawdzeniu maszyny w praktyce.
Duże wymiary pojazdu sprawią, że pomieści on sporą liczbę pasażerów, dla których przygotowano aż 53 miejsca siedzące. Szesnaście z nich ma mieć obniżone siedziska, co ułatwi podróż osobom niepełnosprawnym. Solaris zadba również o kierowców. W środku znajdzie się bowiem ogrzewany i wentylowany fotel o dużym zakresie regulacji, a także dwa ośmiocalowe ekrany prezentujące podgląd z przedniej i wewnętrznej kamery. Pojazd zostanie również wyposażony w elektroniczny układ wspomagania kierownicy, oświetlenie LED i pięć podwójnych drzwi.
Na układ napędowy Trollino 24 złożą się dwa silniki trakcyjne napędzające dwie przednie osie. W trolejbusie zamontowana zostanie bateria o pojemności 94 Ah (58 kWh). Jej ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografu dwupolowego, czyli elementu trakcji trolejbusowej. Zgromadzony w akumulatorach ładunek elektryczny pozwoli pojazdom poruszać się także poza siecią, co zwiększy ich „elastyczność”.
Nowoczesna technologia
Trollino 24 otrzyma system informacji pasażerskiej, na który składać będą się tablice kierunkowe oraz trzy 29-calowe monitory wyświetlające informacje istotne z punktu widzenia podróżujących. Ich komfort poprawi również klimatyzacja, miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce, specjalna strefa do przewożenia rowerów, a także gniazdka elektryczne, które pozwolą podładować w drodze do pracy lub szkoły smartfona, tablet czy konsolę przenośną.
Należy odnotować, że Solaris stawia ostatnimi czasy na innowacyjne rozwiązania, za którymi stoją nowoczesne technologie. Jednym z ostatnich przykładów tego typu kierunku obranego przez polską firmę jest zaprezentowany przez jej Biuro Badań i Rozwoju trolejbus Trollino 18,75 wyposażony w baterie i ogniwa wodorowe pozwalające na pokonanie nawet 100 km bez połączenia do sieci trakcyjnejt. Trafił on do przewoźnika z łotewskiej Rygi.
Solaris produkuje trolejbusy od 2001 roku. Do tej pory około 1200 pojazdów tego typu wyruszyło na ulice szesnastu państw. Warto dodać, że producent kieruje te maszyny głównie na rynek zagraniczny. Nie są one bowiem zbyt popularne w Polsce i poruszają się jedynie po Gdyni, Tychach oraz Lublinie.
Podziel się tym postem na