Krótka historia autobusów

Newsy
stary autobus

Autobusy miejskie, autobusy szkolne oraz autokary stanowią nieodłączny element naszego codziennego życia. Dojeżdżamy nimi do pracy, jedziemy nimi na weekendową wycieczkę do innego miasta czy też odprowadzamy pod ich drzwi nasze dzieci, które jadą do szkoły. Skąd jednak wzięły się te pojazdy i kto uczestniczył w pracach nad ich stworzeniem? Krótka historia autobusów pozwoli Wam znaleźć odpowiedzi na te pytania.

Générale des Omnibus – pierwsza firma autobusowa

W 1828 roku firma Générale des Omnibus została założona w Paryżu przez Stanislava Braudy. Dokładnie rok przed rozpoczęciem działania autobusów miejskich w Londynie oraz Nowym Jorku. Jeszcze przed 1895 rokiem na rynku pojawiły się nowe wersje pojazdów tego typu, które zostały opracowane przez Karla Benza. W dniu 11 czerwca 1906 roku we Francji rozpoczęła zaś działalność pierwsza krajowa linia autobusowa o długości 5,8 km. Pasażerowie zaczęli coraz częściej domagać się wdrożenia dłuższych tras do rozkładu jazdy.

stary autokar

Jakie jest pochodzenie terminu „Omnibus”?

Na końcu jednej z pierwszych stacji autobusowych w Nantes znajdował się sklep z kapeluszami Monsieur Omnès, który nosił nazwę „Omnes Omnibus”. Omnes po łacinie oznacza „wszystko”, a „omnibus” dla wszystkich. W ten sposób mieszkańcy Nantes wykorzystali termin „Omnibus”, aby odnieść się do pojazdu.

Od silników spalinowych po elektryczne

Bracia Mack jako pierwsi wprowadzili do autobusów silniki Diesla w 1938 roku. Kolejna wielka innowacja nadeszła dopiero po 1945 roku, kiedy to pojazdy tego typu zaczęły zdobywać większą popularność od tramwajów w wielu miastach Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i USA. W 1951 roku Mercedes-Benz po raz pierwszy połączył silnik wysokoprężny z bardziej zaawansowanym nadwoziem. Pozwoliło to lepiej wykorzystać wewnętrzną przestrzeń pojazdu.

stary autobus

Chociaż silniki wysokoprężne są nadal popularne, to cały czas pojawia się wiele innowacji w tej dziedzinie. Nowe rozwiązania pozwalają sięgnąć po inne rodzaje energii do napędzenia silnika. W tym po energie elektryczną, gaz ziemny, a nawet wodór. Niewątpliwie autobusy będą przez wiele lat jednym z naszych ulubionych środków transportu, więc to jeszcze nie koniec historii ich rozwoju. Krótka historia autobusów z pewnością ulegnie znacznemu wydłużeniu.

Podziel się tym postem na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *