Rynek transportowy wymusza na firmach autobusowych nieustanne innowacje. Setki inżynierów sprawiają, że podróże autobusem są pełne ciekawostek – od niekonwencjonalnych paliw po podróże dla zwierząt. Opisujemy dzisiaj, jak przełomowe projekty autobusowe zmieniają oblicze przepełnionego transportu, oraz podnoszą jego atrakcyjność.
Najważniejsze wyzwania na rynku autobusów
Absolutnie najważniejszą sprawą dla transportu jest ochrona środowiska naturalnego, wymuszona olbrzymią ilością pasażerów korzystających z publicznych połączeń. W całej Unii Europejskiej postawiono na wymianę taboru na autobusy hybrydowe lub elektryczne, aby zmniejszyć emisję CO2 co wiąże się z ogromnymi kosztami. Poniżej kilka przykładów projektów o różnym rozmachu i charakterze, gdzie Angielskie miasto Bristol jest jednym z najbardziej przyjaznych środowisku ośrodków miejskich w Wielkiej Brytanii, a od stycznia 2015 roku firme GENeco Sustainable Solutions prowadzi tam interesującą inicjatywę o nazwie „Bio-Bus”. Najważniejszą nowinką technologiczną jest to, że autobusy te napędzane są biometanem – czyli produktem ludzkiej przemiany materii oraz odpadów. Z tego powodu bristolczycy z zamiłowaniem nazywają go Kupo-busem. Jako że autobusy te wykorzystują materiał z recyklingu, Bristol osiągnął bardzo dobre wyniki środowiskowe oraz znaczne obniżenie kosztów transportu, zastąpiono bowiem kosztowny diesel o słabych parametrach wydajności. Naukowcy przewidują, że biometan jest paliwem przyszłości nie tylko w dziedzinie transportu, ale przede wszystkim w gospodarowaniu naszymi odpadami.
Londyński autobus dla psów
Czerwone autobusy dwupoziomowe są ikoną londyńskich ulic. Nietypowym jednak widokiem jest grupa psów zwiedzających miasto niczym każda inna wycieczka. Brytyjski sklep z akcesoriami dla psów urządza takie przejazdy dla czworonogów w ramach swojej najnowszej kampanii marketingowej. Przejazd autobusem przez Londyn trwa około godziny, a podczas mijania danych atrakcji psy (i ich właściciele naturalnie!) mogą usłyszeć o ciekawostkach miejskich oraz o nawiązywaniu kontaktu ze swoim pupilem. Usłyszymy detale o pieskich członkach rodziny królewskiej, np. o corgi Królowej Elżbiety II. Podczas wycieczki autobus zatrzymuje się także w pubach przyjaznych zwierzętom, po wizycie w których psy mogą załatwić swoje potrzeby fizjologiczne w nowoczesnych warunkach. Właścicielom przypomina się również elementarne zasady ochrony środowiska dla posiadających zwierzęta.
Chiński autobus-tunel
W 2010 roku zaczęto realizować kontrowersyjny i wzbudzający wiele emocji chiński projekt TEB-1. Pomysł polega na wykorzystaniu przestrzeni dla samochodów wewnątrz konstrukcji „autobusu”, co ma wyeliminować uliczne korki, gdyż obie warstwy ruchu poruszają się niejako w jednej przestrzeni. TEB-1 wykorzystuje infrastrukturę torowiska, lecz nie można go nazwać ani tramwajem ani pociągiem, mimo to uważa się że to substytut miejskiego autobusu. Taka forma podróży ma w zamierzeniu zaradzić zatkanym azjatyckim drogom w metropoliach, gdzie poruszanie się jest utrudnione. Twórcy i inżynierowie projektu chcą wykorzystywać autobus-tunel również poza miastami, na długich trasach i autostradach. Projekt w 2016 roku napotkał sporo przeszkód w fazie testów, ale zainteresowanie taką technologią wyraziły już np. Francja czy Indie. Można się spodziewać, że ten innowacyjny koncept będzie rozwijany już niebawem.
Autobusy-ogrody z Madrytu
Od kilku lat mieszkańcy Hiszpanii są edukowani w zakresie ochrony środowiska naturalnego zarówno przez władze jak i koncerny. Uwagę podróżnych zapewne zwróci projekt pod hasłem “Muévete en Verde“ (hiszp. Poruszaj się zielono), rozpoczęty przez Madryt. We wstępnej fazie rozwoju inicjatywa zakłada stworzenie sieci ogrodów na dachach poruszających się autobusów – autentycznych kwitnących połaci roślinnych. Głównym celem jest przyczynienie się do redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery, czyli promocja „zielonych autobusów” na nietypowych zasadach. Pomysłodawcy chcą również przemienić przystanki autobusowe w mini-ogrody, natomiast obecnie roślinne konstrukcje pojawią się na dwóch popularnych madryckich liniach, 27 i 34. Ciekawą sprawą jest również to, że ogrody na dachu zmniejszają temperaturę w autobusie o około trzy stopnie, co jest wyjątkowo miłe w miesiącach letnich.
Przykłady takich innowacji w dziedzinie transportu można mnożyć. Polska na tym polu dopiero w 2015 roku wykazała duży wzrost inwestycji w autobusy hybrydowe lub elektryczne, na razie w transporcie miejskim. Pomimo tego, iż ochrona środowiska w Polsce podlega tym samym wytycznym instytucji UE co w innych krajach, projektów jest niedużo. Dużą uwagę zwraca projekt „E-bus”, będący częścią planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, przewidującym powstanie do 2025 roku polskiego autobusu elektrycznego. Firma kurierska UPS promuje w Polsce kompensację emisji CO2 na zasadzie kwotowej od przejazdów swoich aut. W polskiej sferze pozarządowej funkcjonują programy „Czas na Las” Fundacji Aeris Futuro czy „Drogi do Natury”. Celem tych projektów jest aktywna promocja sadzenia drzew w obszarach dużego ruchu drogowego oraz organizowanie szkoleń obywatelskich opartych na doświadczeniach innych krajów UE. A mamy się od kogo uczyć!