Na początku stycznia w Las Vegas odbyły się największe na świecie targi elektroniki konsumenckiej, czyli Consumer Electronic Show. Wśród prezentowanych produktów znalazły się między innymi drony, smartfony i produkty związane z automatyką domową, ale też autonomiczne autobusy. Swoje prototypowe rozwiązania zaprezentowały w tym temacie dwie firmy: Bosch oraz Continental.
Technologia podróży
Bosch IoT Shuttle oraz Continental CUbE to pojazdy, które można było zobaczyć na targach CES w Las Vegas. Wokół świata motoryzacji i transportu oscylowało jednak znacznie więcej rozwiązań różnych producentów, którzy prezentowali poszczególne komponenty lub technologie. Pojawiły się wśród nich rozwiązania umożliwiające autonomiczną jazdę, systemy ostrzegające przed sytuacją na drodze czy też kompleksowe rozwiązania dostosowujące wnętrze samochodu lub autobusu do nastroju i preferencji podróżnych.
Bosch stawia na wspólne przejazdy
Zdaniem przedstawicieli firmy Bosch, autonomiczne autobusy już wkrótce staną się nieodłącznym elementem dużych miast. Niemiecki producent nie zamierza jednak samemu tworzyć takich pojazdów, a jedynie skupić się na technologii, która pozwoli innym na ich masową produkcję. Zaprezentowany w Las Vegas koncept IoT Shuttle gwarantuje miejsce czterem osobom. Gdy opuszczą one pojazd, wbudowane kamery sprawdzą czy nie zostawiły bagaży lub czy wnętrze autobusu nie wymaga sprzątania.
Ciekawy wydaje się pomysł Boscha na wspólne przewożenie niezależnych od siebie pasażerów. Osoby zamawiające autobus przez aplikację będą mogły po drodze zatrzymać się, aby dosiedli się do nich kolejni pasażerowie. Pozwoli to na minimalizację kosztów transportu oraz – w ogólnym rozrachunku – na ograniczenie zużycia energii elektrycznej. Ta zaś zasili akumulatory pojazdu, gdy zajedzie on samodzielnie do bazy.
Bosch pracuje obecnie nad kilkoma rozwiązaniami, które zostały zaprezentowane na przykładzie nowego prototypu. Należą do nich wspomniane już wyżej technologie i komponenty, ale też radary, sensory ultradźwiękowe, a także systemy hamowania, lokalizacji oraz sterowania. Według niemieckiego producenta, w 2020 roku na amerykańskich, europejskich i chińskich drogach pojawi się w sumie milion autobusów autonomicznych. Do 2025 roku ich liczba ma wzrosnąć do 2,5 miliona.
Oprogramowanie dla autobusów od Continentala
Continental już od dłuższego czasu testuje na przykładzie platformy CUbE (Continental Urban mobility Experience) swoją nową, stworzoną z myślą o autobusach autonomicznych, technologię. Prototypowe pojazdy poruszają się po specjalnie przygotowanym we Frankfurcie nad Menem terenie, który przypomina miejskie środowisko, co ma zagwarantować realistyczne warunki prowadzonych badań.
Firma skupia się przede wszystkim na sztucznej inteligencji oraz komponentach takich jak czujnik laserowy, aby przetestować technologię autonomicznej jazdy. Jak twierdzą przedstawiciele producenta, wprowadzenie do miast tego typu taksówek pozwoli ograniczyć liczbę samochodów, a tym samym zyskać dodatkowe miejsce na place zabaw czy parki. Jak pokazuje przykład Berlina, w samochodzie znajduje się zwykle 1,3 osoby. Autonomiczne autobusy, które zajmują podobną przestrzeń co auto i mogą kursować przez całą dobę, pomieszczą zaś przynajmniej czterech pasażerów.
Podziel się tym postem na