Wydawać by się mogło, że autonomiczne samochody to odległa przyszłość. Pomimo, że w wielu krajach trwają już testy tego typu pojazdów, nieprędko zobaczymy je na naszych drogach. Jeśli bliżej przyjrzymy się temu tematowi, okazuje się jednak, że pojazdy bez kierowcy coraz śmielej wkraczają do naszego życia i nie mowa tu tylko o samochodach.
W Szwajcarii, w mieście Sion, rozpoczęły się niedawno testy autonomicznych autobusów, które wożą regularnych pasażerów. Przy współpracy z szwajcarską pocztą, przewoźnikiem PostBus i administracją regionu, powstał innowacyjny projekt, który ma na celu usprawnienie komunikacji w małych miastach i w regionach, w których tradycyjne linie autobusowe nie są opłacalne.
Wcześniej przeprowadzono wielomiesięczne testy bez pasażerów, w kontrolowanym obszarze zamkniętym i od Lipca autobusy zaczęły wozić mieszkańców Sion. Dostępne są dwa autonomiczne pojazdy, bez kierowcy, które wożą mieszkańców i turystów po starym mieście w Sion. Dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej można sprawdzić gdzie aktualnie znajdują się autobusy i kiedy pojawią się w naszej okolicy. Podróż autonomicznymi autobusami jest bezpłatna.
Pojazdy poruszają się autonomicznie i są monitorowane z centrum sterowania. Obecnie poruszają się po zaplanowanej trasie i zatrzymują na dedykowanych przystankach. Pojazdy same wymijają przeszkody i stosują się do przepisów ruchu drogowego. Operatorzy jedynie monitorują ich ruch, ale ich nie prowadzą. To spora różnica w porównaniu do testów prowadzonych chociażby przez Google. W tamtych samochodach zawsze znajduje się kierowca i może on przejąć kierownicę w każdym momencie. W autonomicznych autobusach nie ma nawet kierownicy.
Technologia w służbie pasażerom
Co prawda to dopiero testy, ale ciekawie jest zobaczyć, że autonomiczne autobusy już wożą prawdziwych ludzi i usprawniają transport zbiorowy. Kilka lat minie zanim zobaczymy podobne pojazdy na trasie z Łodzi do Warszawy czy z Gdańska do Berlina, ale to nastąpi szybciej niż nam się wydaje. Już teraz autokary korzystają z nowoczesnych technologii aktywnego tempomatu i automatycznego hamowania w przypadku wykrycia przeszkody. Zwiększa to bezpieczeństwo i poprawia komfort jazdy. Całkowita autonomia pozwoli podróżować na dłuższych dystansach i zmniejszy koszty biletów. Dzięki zmagazynowanym danym, autokary bedą jeszcze mądrzejsze, a rozkłady jazdy jeszcze lepiej dostosowane do realnych potrzeb podróżnych.
Podziel się tym postem na