Autobusy: Często zadawane pytania (FAQ)

W tym przewodniku zebraliśmy wszystkie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące podróżowania autobusem. Znajdziesz tu wszystkie potrzebne informacje o tym, jak działa nasza wyszukiwarka, co należy zrobić w przypadku anulowania lub zmiany biletu, jak należy się zachowywać podczas podróży ze zwierzętami domowymi oraz jakie usługi są ogólnie dostępne w pojazdach naszych partnerów.

zaplanuj podróż autobusem

Z CheckMyBus wyszukiwarce autobusów – znajdziesz wszystkie potrzebne informacje na temat podróży autobusem i nie tylko, niezależnie od tego, czy jest to połączenie krajowe czy międzynarodowe!

Przeczytaj nasze wskazówki i zapewnij sobie podróż autobusem!

A. Rezerwacja, zmiana i anulowanie biletu

B. Bagaż, rower, zwierzęta domowe

C. Wyjazd i opóźnienie

D. Nieletni na pokładzie

E. Starsi podróżni – osoby starsze

F. Osoby niepełnosprawne lub osoby o ograniczonej sprawności ruchowej

G. Usługi pokładowe

H. Koronawirus

bilety autobusowe

A. Rezerwacja, zmiana i anulowanie biletu

1. Jak mogę znaleźć odpowiedni dla mnie autobus za pomocą CheckMyBus?

Szukanie autobusu za pośrednictwem CheckMyBus jest bardzo proste: aby wyszukać przejazd, wpisz miasto, z którego chcesz wyruszyć, miejsce docelowe oraz datę podróży w pasku wyszukiwania na stronie głównej naszej strony internetowej. Możesz również wprowadzić datę powrotu i liczbę pasażerów, których szukasz. Po wprowadzeniu tych danych, kliknij na żółty przycisk po prawej stronie paska wyszukiwania „Szukaj… „, a w ciągu kilku sekund wyświetlą się wszystkie wyniki.

Teraz, gdy jesteś na stronie wyników, wszystko co musisz zrobić, to wyszukać najbardziej odpowiednią dla Ciebie trasę. Może to być jednak trudne na niektórych ruchliwych trasach, ponieważ na stronie z wynikami pojawią się prawdopodobnie dziesiątki autobusów. Aby jeszcze bardziej zawęzić swoje wyszukiwanie, możesz skorzystać z naszych filtrów, które znajdziesz w lewej kolumnie wyników. Za pomocą filtrów możesz zmienić kolejność wyświetlania wyników, zdecydować, jaki przedział cenowy Cię interesuje, godzinę odjazdu i wiele więcej!

Po wybraniu filtrów, wystarczy wybrać preferowaną trasę z pozostałych wyników. Aby dodatkowo pomóc Ci w wyborze, w każdym wyniku pokazujemy wszystkie darmowe lub płatne usługi oferowane przez każdą firmę. CheckMyBus współpracuje z wieloma polskimi i międzynarodowymi firmami, m.in. FlixBus, Neobus, PKS Polonus lub Lider Bus więc będziesz rozpieszczony wyborem najbardziej popularnych tras.

2. Jak mogę zarezerwować bilet na moją podróż autobusem?

Po porównaniu wszystkich wyników i wybraniu preferowanej trasy, wystarczy kliknąć na żółty przycisk po prawej stronie „Zobacz ofertę” i zostaniesz przekierowany na stronę wybranego przewoźnika autobusowego, gdzie możesz ostatecznie zarezerwować bilet online. Potwierdzenie rezerwacji, a tym samym biletu, zostanie Państwu przesłane pocztą elektroniczną (zgodnie z przepisami przewoźnika). Zalecamy również, aby zawsze sprawdzać swój folder spamu.

3. Czy cena biletu może się różnić od ceny podanej w Internecie?

My w CheckMyBus zalecamy rezerwację biletu online, nie tylko dlatego, że masz gwarancję miejsca, ale także dlatego, że zazwyczaj płacisz mniej. Jeśli kupisz bilet bezpośrednio u kierowcy, ryzykujesz nie tylko, że zapłacisz więcej, ale także, że nie znajdziesz miejsca w autobusie, ponieważ bilety sprzedawane przez kierowcę są ograniczone.

4. W jaki sposób będzie dokonywana płatność za bilet?

Większość przewoźników autobusowych umożliwia płatność online. Wiele firm akceptuje płatność kartą kredytową. Różne akceptowane karty kredytowe to często Visa, MasterCard i American Express. W przypadku niektórych przewoźników autobusowych można również płacić za pośrednictwem systemu PayPal.

5. Jak mogę zmienić/edytować datę/godzinę mojego biletu?

CheckMyBus, jak już wspomniano, działa jako wyszukiwarka, a kiedy podróż zostanie wybrana, zostaniesz przekierowany na stronę odpowiedniej firmy, aby dokonać rezerwacji. Oznacza to, że jeśli chcesz zmienić datę lub nagłówek biletu, musisz skontaktować się bezpośrednio z firmą, bez przechodzenia przez naszą stronę. Należy pamiętać, że każda firma ma inne zasady dotyczące zmian.

6. Jak mogę anulować rezerwację biletu?

Niektórzy przewoźnicy autobusowi zezwalają na anulowanie rezerwacji bez ponoszenia kary. Jednakże, anulowanie może się różnić w zależności od wybranej taryfy. Należy pamiętać, że niektóre taryfy nie mogą być anulowane bez opłat. Niektóre duże firmy umożliwiają anulowanie rezerwacji online, podczas gdy inne wymagają powiadomienia przez e-mail lub telefon. Zalecamy dokładne zapoznanie się z warunkami anulacji.

7. Zgubiłem bilet. Co mam zrobić?

Po dokonaniu rezerwacji bezpośrednio u przewoźnika, prosimy o kontakt z danym przewoźnikiem. Jesteśmy pewni, że pomogą Wam w każdy możliwy sposób – więc zachowajcie spokój i chłodne głowy 🙂

8. Czy konieczne jest drukowanie biletu?

Zalecamy wydrukowanie potwierdzenia rezerwacji. Dzisiejsza technologia umożliwia jednak również wyświetlanie biletów na telefonie komórkowym lub tablecie. Pokazując kod QR, kierowca autobusu może – dzięki oprogramowaniu – zdekodować kod QR i w ten sposób mieć wszystkie istotne dane na bilecie.

9. Gdzie mogę znaleźć informacje o promocjach i zniżkach?

Biorąc pod uwagę szeroki wybór połączeń autobusowych, przewoźnicy autobusowi nie podają sobie ręki, ale odpowiadają na konkurencję, oferując świetne oferty. To głównie wielcy przewoźnicy autobusowi, tacy jak FlixBus i Neobus, oferują promocje i ceny, które są bardziej niż przystępne. CheckMyBus informuje Cię na bieżąco o wszystkich ofertach i promocjach! Dokładamy wszelkich starań, aby nasi klienci znaleźli najtańszy bilet na swoją podróż autobusem. Porównując ceny za pomocą naszej wyszukiwarki, będziesz mógł nie tylko znaleźć najtańszego przewoźnika autobusowego we Polsce, ale także za granicą.

bagaż

B. Bagaż, rower, zwierzęta domowe

1. Ile bagażu mogę zabrać?

Przewóz bagażu jest oczywiście ograniczony – ale jeśli przewoźnik autobusowy i przestrzeń bagażowa na to pozwalają – między jedną linią autobusową a drugą można też coś dodać (zawsze należy sprawdzić przed podróżą!). FlixBus na przykład pozwala na bezpłatny przewóz jednej sztuki bagażu podręcznego i jednej sztuki bagażu rejestrowanego, do maksymalnej wagi 7 kg w przypadku pierwszej sztuki i 20 kg w przypadku drugiej.

Ogólnie rzecz biorąc, większość przewoźników autobusowych zezwala na bezpłatny przewóz bagażu podręcznego, który należy umieścić w schowku nad głową. Większy bagaż należy wcześniej zgłosić przewoźnikowi autobusowemu, aby mógł on sprawdzić dokładną opłatę (opłaty i warunki przewozu mogą się różnić w zależności od przewoźnika autobusowego).

2. Czy mogę zabrać ze sobą rower?

Niektórzy przewoźnicy autobusowi umożliwiają przewóz rowerów po doliczeniu dodatkowej opłaty do biletu. Oznacza to, że liczba rowerów, które można przewieźć, jest ograniczona na jeden autobus. Niektóre strony internetowe przewoźników autobusowych umożliwiają weryfikację przewozu rowerów bezpośrednio online, wskazując taką możliwość podczas procesu rezerwacji, podczas gdy inni wolą, aby klienci kontaktowali się bezpośrednio z firmą w celu sprawdzenia, czy mogą przewieźć rower, czy nie.

3. Czy zwierzęta domowe są dozwolone?

Ze względów bezpieczeństwa i ogólnych przepisów transportowych, niektórzy przewoźnicy autobusowi – zwłaszcza międzynarodowi – nie zezwalają na przewóz czworonożnych przyjaciół. Niektóre z nich robią jednak wyjątek dla psów przewodników i osób niepełnosprawnych. W takim przypadku często podróżują one bezpłatnie ze swoim właścicielem (oczywiście może się to różnić w zależności od firmy).

Na trasach krajowych zasady są nieco bardziej przyjazne zwierzętom. Oczywiście zawsze znajdą się przewoźnicy autobusowi, którzy nie zezwalają na przewóz zwierząt, ale są też tacy, którzy to robią.

4. Co mogę zrobić w przypadku zagubienia bagażu?

W przypadku zagubienia bagażu zalecamy natychmiastowy kontakt telefoniczny lub mailowy z odpowiednim przewoźnikiem autobusowym. Należy pamiętać, że niektórzy przewoźnicy autobusowi pobierają opłatę za przejęcie zagubionego bagażu. Niektórzy pobierają również opłaty za koszty wysyłki. Należy pamiętać, że każdy pasażer jest odpowiedzialny za swój bagaż, dlatego „drugie spojrzenie” często się opłaca.

odjazdy autobusów i opóźnienia

C. Wyjazd i opóźnienie

1. Skąd odjeżdża mój autobus?

W wynikach wyszukiwania znajdziesz miejsca odjazdu i przyjazdu oraz adresy przystanków. Rzadko może się zdarzyć, że przystanek wskazany przez CheckMyBus nie odpowiada przystankowi wskazanemu przez przewoźnika, zazwyczaj ze względu na trwające zmiany lub aktualizacje. W związku z tym, jeżeli istnieje różnica między informacjami podawanymi przez CheckMyBus a informacjami na stronie internetowej przewoźnika, właściwym przystankiem początkowym (lub końcowym) jest ten wskazany na stronie internetowej przewoźnika. Jeśli zauważysz taki błąd, zachęcamy do wysłania wiadomości e-mail na adres info@checkmybus.com.

2. O której godzinie powinienem być na przystanku autobusowym?

Przewoźnicy autobusowi zalecają przybycie na miejsce odjazdu co najmniej 15 minut przed planowaną godziną odjazdu.

3. Czy można zawiesić bilet? Czy kwota zostanie zwrócona?

W przypadku anulowania biletu, zwrot kosztów będzie podlegał warunkom wskazanym w rezerwacji. Taryfy promocyjne lub ceny początkowe często nie podlegają zwrotowi. Należy pamiętać, że warunki anulowania rezerwacji różnią się w zależności od przewoźnika autobusowego. Aby dokonać zmiany lub anulowania rezerwacji, należy skontaktować się bezpośrednio z danym przewoźnikiem autobusowym. Zalecamy dokładne zapoznanie się z warunkami anulacji.

4. Co się stanie, jeśli autobus będzie opóźniony lub odwołany?

Należy pamiętać, że rozkłady jazdy podane przez przewoźników autobusowych są orientacyjne. Autobusy kursują oczywiście na stałych trasach i o stałych porach, ale zawsze mogą wystąpić nieprzewidywalne przyczyny, takie jak strajki, awarie mechaniczne, inspekcje, zła pogoda, ruch drogowy i/lub siła wyższa.

studenci podróżują autobusem

D. Nieletni na pokładzie

1. Czy dzieci mogą same podróżować autobusem?

W zależności od zasad i warunków przewozu danych agencji, osoba niepełnoletnia może zasadniczo podróżować sama, o ile przestrzegane są zasady i ogólne warunki przewozu obowiązujące w przedsiębiorstwach autobusowych…

Niektórzy przewoźnicy autobusowi zezwalają na podróż osób niepełnoletnich tylko wtedy, gdy towarzyszy im osoba dorosła. Inni zezwalają na podróż osobom niepełnoletnim tylko wtedy, gdy towarzyszy im osoba, która ukończyła już 18 lat i otrzymała pisemne upoważnienie od rodziców.

Inni wyrażają zgodę na podróż dopiero po osiągnięciu określonego wieku. W takim przypadku osoba niepełnoletnia musi przedstawić upoważnienie od rodzica. Na stronie internetowej agencji często znajduje się formularz, który należy wypełnić i dołączyć do biletu. Wiek osób niepełnoletnich, które mogą podróżować samodzielnie, różni się w zależności od firmy.

2. Czy jest jakaś taryfa ulgowa dla dzieci?

Wiele agencji autobusowych oferuje zniżki na przejazdy autobusowe dla osób niepełnoletnich. Zależy to zawsze od agencji, czy jest to podróż krajowa czy międzynarodowa i czy jest to już taryfa zniżkowa.

3. Czy muszę przywieźć własny fotelik samochodowy, czy jest on zapewniany przez firmę przewozową?

Siedzenie musi być przewożone przez osobę towarzyszącą i nie jest zapewniane przez agencje autobusowe.

4. Czy mogę przynieść wózek dziecięcy?

Większość przewoźników autobusowych zezwala na przewóz wózków dziecięcych, niektórzy wymagają dodatkowej opłaty. Ponadto, często prosi się o poinformowanie o konieczności przewozu wózka dziecięcego, aby zagwarantować jego transport.

5. Czy firmy autobusowe oferują bilety ze zniżką dla studentów?

Nie wszyscy przewoźnicy autobusowi oferują zniżkowe bilety dla studentów, ale niektórzy tak! Eurolines daje dobry przykład, oferując ponad 20% zniżki na trasach międzynarodowych.

seniorzy podróżują autobusem

E. Starsi podróżni – osoby starsze

1. Czy są jakieś ulgi dla osób starszych?

Starsi podróżni mogą często skorzystać z ulg oferowanych przez przewoźników autobusowych. Zalecamy dokładne zapoznanie się z warunkami przewozu, ponieważ mogą się one różnić w zależności od firmy.

podróżowanie z wózkiem inwalidzkim

F. Osoby o ograniczonej sprawności ruchowej

1. Czy są tam jakieś udogodnienia?

Osoby niepełnosprawne i/lub osoby o ograniczonej sprawności ruchowej mogą korzystać z obniżonych stawek, czasami oferowana jest również zniżka na bilet dla asystenta.

2. Czy mogę zabrać ze sobą mój wózek inwalidzki?

Przewoźnicy autobusowi wymagają sprawdzenia możliwości przewozu przed zakupem biletu, aby można było sprawdzić ilość miejsca. Wielu przewoźników autobusowych nie gwarantuje przewozu elektrycznych wózków inwalidzkich z powodu niewystarczającej ilości miejsca.

komfort w autobusie

G. Usługi pokładowe

1. W co wyposażone są autobusy?

Komfort jest jednym z priorytetów każdego przewoźnika autobusowego, a to oznacza, że chociaż poszczególne usługi mogą się zmieniać w zależności od firmy, wyposażenie autokarów jest mniej więcej bardzo podobne. Prawie wszystkie współczesne autobusy zapewniają klimatyzację, wygodne fotele z dużą ilością miejsca i toaletę. Niektóre firmy oferują nawet napoje i przekąski, które można kupić podczas podróży. Gniazdka elektryczne, jak również Wi-Fi, są również coraz bardziej powszechne, zwłaszcza w autobusach podróżujących na długich trasach krajowych lub międzynarodowych.

koronawirus

H. Koronawirus

1. Jaki wpływ ma pandemia na podróże autobusem?

Wpływ koronawirusa na sektor transportu, a tym samym na przewoźników autobusowych, był druzgocący. CheckMyBus szczegółowo zajmował się tym tematem przez cały ubiegły rok i nadal będzie gromadził i dostarczał wskazówek dla wszystkich podróżnych, aż do zakończenia sytuacji kryzysowej.

Jeśli masz wątpliwości co do podróżowania w okresie występowania koronawirusa, zapoznaj się z naszymi głównymi artykułami na ten temat:

Koronawirus – wszystko, co musisz wiedzieć przed podróżą

Bezpieczne podróżowanie po wirusie

Otwarte granice – czas na bezpieczne podróże

dobra podróż autobusem

Mamy nadzieję, że udało nam się odpowiedzieć na Twoje pytanie! Jeśli nadal masz pytania, napisz do nas! Kliknij na naszą stronę „Wsparcie” i zostaw nam komentarz w zależności od tematu Twojego pytania!