Estoński przewoźnik autobusowy klasy Premium Lux Express wydał oświadczenie o rezygnacji z wszystkich tras południowych z polskich miast. Decyzja wchodzi w życie 1 kwietnia 2017, co daje jedynie 2 lata obecności na polskim rynku transportowym. Oferowane przez firmę luksusowe podróże do europejskich stolic przegrały walkę z konkurencją.
Co ta decyzja oznacza dla dynamiki rynku autobusowego w Polsce?
Przewoźnik podkreśla, że zmienia strategię korporacyjną ze względu na tendencje rynkowe w państwach bałtyckich. Trendy wynikające z rezygnacji Lux Express z przewozów w Polsce, widoczne będą zapewne w drugiej połowie roku, kiedy to okaże się które autobusy przejmą pasażerów na podobnych trasach międzymiastowych. Najważniejszą jednak konsekwencją zdaje się być umocnienie Polskiego Busa jako hegemona na kursach pomiędzy polskimi miastami, a najbliższymi stolicami europejskimi. Kolej nie we wszystkich przypadkach jest w stanie zastąpić autokar.
Trasy Lux Express od 1 kwietnia 2017
- WAW/KRA do Bratysławy
- WAW/KRA do Brna
- WAW/KRA do Budapesztu
- WAW/KRA do Pragi
- WAW/KRA do Wiednia
- WAW do Wilna przez Kowno
- WAW do Rygi i Tallinna
Autobus wysokiej klasy a popularność przejazdów
Dość krótka obecność Lux Express na polskich drogach jest według specjalistów wynikiem preferencji zakupowych Polaków. Okazuje się, że nadal najważniejszą zmienną decydującą o wyborze przewoźnika autobusowego jest cena. Dostępność udogodnień technologicznych oraz sam komfort podróży mają mniejszy wpływ na to, czy przeciętny polski podróżnik kupi bilet na autobus. Dyrektor Zarządzający Lux Express Hannes Saarpuu podkreśla jednak w komunikatach prasowych, że firma od 2015 roku przewiozła ponad 700 000 pasażerów na trasach z i do Polski. Dodaje, że obsługa klasy Premium to nadal model operacyjny dla Lux Express i oferowanie przejazdów w tym standardzie to dla firmy zaszczyt – o tym co oferuje system pokładowy firmy informował nasz niedawny artykuł: Lux Express zabierze nas do europejskich stolic.
Dziwić może szybkie wycofanie się z rynku, jednak w dzisiejszych czasach dynamiczne reagowanie na wyzwania biznesowe to klucz do sukcesu. Na trasach południowych Polakom pozostają do dyspozycji takie firmy jak PolskiBus, PKS Polonus czy Student Agency (czyli operujący głównie na czeskim rynku Regiojet). Inną alternatywą dla połączeń Lux Express pozostaje na razie jedynie kolej. Jednocześnie przewoźnik zapewnia, że będzie niezwłocznie kontaktować się z klientami, którzy zdążyli nabyć bilety na kursy po 1 kwietnia, oraz że każdy otrzyma należny zwrot ceny biletów.