Remonty miast – ciężkie czasy dla autobusów

autobus grafika2Trzeba to jasno powiedzieć – remonty drogowe wściekają, irytują i utrudniają życie mieszkańcom miast. Inwestycje są niezbędne dla naszego rozwoju i bezpieczeństwa – jednak chcielibyśmy, jako podróżni, widzieć dobry plan i skuteczność zmiany tzw. tkanki miejskiej. Drogi szybkiego ruchu czy ścieżki rowerowe powstają. A jak się ma zaplecze dla autobusów?

Czy są możliwe remonty zgodnie z planem?

Harmonogram czy deadline to słowa towarzyszące nam nieustannie. Jednak ktoś, kto nie podjął się ogromnego przedsięwzięcia infrastrukturalnego pewnie sypia przez nie najgorzej. Remonty dworców kolejowych czy autobusowych (często dzielących to samo miejsce) to ingerencja w każdy rodzaj ruchu w mieście, choć autobus naturalnie dojedzie w te wszystkie gdzie, zwyczajnie, nie ma torów. Mieszkańcy powinni być zatem objęci szczegółową pomocą informacyjną i techniczną.

Przykłady z Polski

autobus grafika3Kiedy w 2015 roku zamknięto Dworzec PKS we Wrocławiu, budynek był przestarzały a dojazd uciążliwy, jednak sporo spraw stanęło na głowie. To na ten dworzec docierały wszystkie autokary odwiedzające stolicę Dolnego Śląska, w tym wrocławski Polbus PKS. Po dwóch latach od wyburzenia starego budynku, w marcu 2017 zaczęto testować nową konstrukcję, rampy wjazdowe i stanowiska dla autobusów. Jak do tej pory przewoźnicy, w tym PolskiBus są raczej zadowoleni, choć nadal muszą korzystać z Tymczasowego Dworca Autobusowego. Ciekawym pomysłem jest wybór miejsca budowy dworca we Wrocławiu, będzie on bowiem znajdował się wśród podziemnych kondygnacji Galerii Wroclavia – ma być wyposażony w system wyciągania spalin oraz rozległy system informacyjny dla podróżnych. Całość budowy przy ul.Suchej po potrwać około 3 lat.

autobus grafika4Podobny koncept przebudowy dworca, jaki stosuje Wrocław, pojawił już prawie 6 lat temu w Łodzi. W tym przypadku głęboko pod ziemię trafiły zarówno infrastruktura kolejowa, jak i stanowiska dla autokarów. Budowa Łodzi Fabrycznej miała jednak sporo opóźnień, co w połączeniu remontu tzw. Trasy W-Z sparaliżowało Łódź na dobre 5 lat. Po przywróceniu autobusów miejskich i międzymiastowych Łódź zorganizowała wyczerpującą akcję informacyjną – w kwietniu 2017 mieszkańcy dowiedzieli się jak znowu poruszać się po własnym mieście. Najciężej z harmonogramami zmian w infrastrukturze transportowej ma zdecydowanie Warszawa. W 2013 pojawiły się pierwsze pomysły na modernizację Dworców Zachodniego, Gdańskiego i Centralnego – jednak dotychczas dostępne są jedynie wizualizacje komputerowe, a pierwsze prace na Zachodniej mają się zacząć w 2019 roku.

cmblogo_175x175Garść informacji o kolejowej i autobusowej przemianie Miasta Łodzi w linku ➤➤➤ Łódź wraca do gry na rynku autobusowym.

Co jest niezbędne dla nowoczesnego dworca autobusowego?

autobus grafika1Wydaje się że oprócz harmonogramów, europejskie miasta muszą skupić się na aspektach technologicznych podobnie jak amerykańskie czy japońskie. Dworce autobusowe powinny być wyposażanie w stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych – w czym Polska kuleje. Trudno orzec, jak przeniesienie konstrukcji pod ziemię wpłynie na środowisko naturalne, ale powinno odciążyć drogi. Zbiorowy transport miejski to przedmiot międzynarodowej dyskusji – jednak nie ulega wątpliwości, że choć tyle co modernizacja możemy wykonać.

cmblogo_175x175Więcej informacji o światowych trendach autobusowych w naszym artykule ➤➤➤ Innowacje autobusowe w służbie środowisku naturalnemu.

 
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *