Autobusy autonomiczne – najnowszy fenomen transportu

autobusy autonomiczne4W opinii publicznej znajdziemy zwolenników i przeciwników automatyzacji transportu. Podstawowe uwagi użytkowników to bezpieczeństwo i niezawodność. W ostatnich kilku latach inżynierowie ścigają się w pomysłach na autonomiczne taksówki oraz autobusy. Miałyby one ulżyć ruchowi w miastach i – co ważne –
środowisku naturalnemu. Auta elektryczne są w natarciu!

Jak zastąpić kierowcę autobusu?

Wielu może zadać sobie pytanie czy konieczne jest wyeliminowanie czynnika ludzkiego z zarządzania ruchem w miastach. Otóż, nie jest, lecz mnogość systemów informatycznych rzeczywiście sprawia, że autobus porusza się sam. Nie ulega jednak wątpliwości, że w przypadku awarii techniki czy łączności nadal jesteśmy zdani na siebie. A jak radzą sobie prototypy autobusów samojezdnych?

Testy w miastach azjatyckich

autobusy autonomiczne2 Kilka różnych firm przystąpiło w 2017 roku do próbnych jazd pojazdów autonomicznych. Najbardziej popularnym przykładem jest mini-bus EZ10, produkt firm EasyMile i 7Starlake. Jest to samojezdny i w pełni niezależny pojazd miejski. Może on pomieścić 12 osób stojących i siedzących, oraz wózek inwalidzki. Osiąga on do 40 km/h i porusza się po trasie wyznaczonej przez GPS, kamery zewnętrzne i czujniki laserowe. Ta geolokalizacja hybrydowa zapewnia pojazdowi bezpieczeństwo, w przypadku przeszkód na drodze. Co ważne, porusza się jedynie za pomocą energii elektrycznej, chroniąc w ten sposób środowisko naturalne. Bateria EZ10 ma wytrzymywać pracę przez 10 godzin. Obecnie jest wprowadzany w Tokio czy na Tajwanie. W maju 2017 zapotrzebowanie na ten „bus bez kierowcy” zgłosiły niektóre miasta USA czy Holandia. Jest to projekt smart-transportu, który obecnie przyciąga najwięcej uwagi mediów.

cmblogo_175x175Garść pomysłów z całego świata na „zielone autobusy” w miastach w tekście ➤➤➤ Innowacje autobusowe w służbie środowisku naturalnemu.

Testy w Australii

autobusy autonomiczne1Nieco wcześniej, bo już w połowie 2016, Królewskie Towarzystwo Automobilowe Australii zaczęło testować busik autonomiczny o nazwie RAC Intellibus. Pasażerowie mogli zgłaszać się na darmowe testy w mieście Perth. Australijskie bezdroża przetestowały przede wszystkim zasięg elektrycznych baterii pojazdu. RAC porusza się z maksymalną prędkością 45 km/h, jednak producent podkreśla że najważniejsze jest bezpieczeństwo. Stąd pasy bezpieczeństwa dla każdego z 11 pasażerów oraz specjalistyczne czujniki i system stereowizyjny. Olbrzymie sumy pieniędzy z funduszy zostały przeznaczone na wykonanie autonomicznego systemu hamowania. Testy w Perth zgromadziły ponad 2.000 chętnych, którzy wysoko ocenili bezpieczeństwo jazdy. Szefowie tego projektu stawiają sobie za cel wprowadzenie RAC’a na kampusy akademickie, gdzie w miarę przewidywalny ruch pozwoli w pełni korzystać z pojazdów. Kwestia braku emisji dwutlenku węgla jest kluczowa.

cmblogo_175x175Temat innowacyjności w transporcie drogowym to ostatnio gorący temat! Czytaj więcej… ➤➤➤ Rewolucja technologiczna zmienia rynek autobusów

Projekty wielkich koncernów

autobusy autonomiczne3Latem 2016 Mercedes-Benz również wszedł na rynek pojazdów autonomicznych w transporcie publicznym. Przedstawiono pojazd Future Bus, który w prawdzie jest pół-automatyczny, lecz robi olbrzymie wrażenie. Na początek autobus poruszał się w okolicach lotniska Schiphol w Amsterdamie. Koncern Daimler budował już autonomiczne ciężarówki, dzięki czemu mógł stworzyć wersję miejską – City Pilot. Jest to system nawigacji w transporcie publicznym, który pozwala na zachowanie dokładności do 10 cm względem chodnika czy ramp. Pojazd rozpoznaje znaki drogowe i przystanki autobusowe – jak i nieoczekiwanie wtargnięcie przechodniów. Future Bus jest w stanie poruszać się w tunelach, dzięki tzw. fuzji danych. Autobus ma 12 metrów długości i niezwykle futurystyczny design. Poręcze dla pasażerów są stylizowane na naturalne elementy roślin, a wszyscy mogą oglądać trasę i wskaźniki na monitorach. Kierowca nie musi dotykać pedałów przez około 20 km każdej jazdy, jedynie utrzymywać ręce na kierownicy. Future Bus został zaakceptowany przez zarządzających w Europie tzw. systemami BRT (Bus Rapid Transit). Na dalszy rozwój planowana jest kwota 200 milionów € do 2020 roku.

cmblogo_175x175Na początku roku przyglądaliśmy się nowinkom technologicznym dla pasażerów… ➤➤➤ Dajcie im WiFi! Dostęp do internetu w autobusach

 
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *