Autobusy: Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Najczęściej zadawane pytania, dotyczące podróżowania autobusami w Polsce

 
Autobusy: Najczęściej zadawane pytania (FAQ)Przez wiele lat podróżowanie autobusem nie kojarzyło się zbyt przyjemnie. Stare autokary, które powolnie pokonywały zatłoczone polskie drogi nie zachęcały do podróżowania tym środkiem transportu. Na szczęście ostatnio sytuacja uległa zmianie. Dzięki dogodnym połączeniom autostradowym, czas podróży się znacząco skrócił i autobus śmiało może konkurować z kulejącymi połączeniami kolejowymi. Za sprawą przewoźników takich jak PolskiBus, LuxExpress, czy Polonus, wzrósł także komfort podróży. Teraz możemy przemieszczać się z miejsca na miejsce wygodnymi, nowoczesnymi autokarami, wyposażonymi w toalety, wifi, a często także system rozrywki.

Na tak dynamicznym i konkurencyjnym rynku, przewoźnicy oferują różny poziom usług. Czasem trudno połapać się czy na danej trasie będzie dostępne wifi, albo czy można zmienić datę podróży. Poniżej prezentujemy listę najczęściej zadawanych pytań, dotyczących podróżowania autobusami w Polsce. Zobacz jakie pytania nasi użytkownicy zadawali najczęściej.
 
A. Zakup, zmiana i zwrot biletów

B. Bagaż, sprzęt sportowy i przewóz zwierząt

C. Dworce, przystanki, rozkład jazdy i opóźnienia

D. Zniżki dla studentów, emerytów i grup

E. Podróżowanie z dziećmi i osobami niepełnosprawnymi

F. Usługi dostępne na pokładzie

 

A. Zakup, zmiana i zwrot biletów

 
1. Jak mogę kupić bilet na autobus na ChackMyBus?
CheckMyBus to wyszukiwarka połączeń autobusowych, dzięki której błyskawicznie odnajdziesz najlepsze połączenie. W odpowiednie pola wyszukiwarki należy wpisać miejsce wyjazdu oraz cel podróży a nasz system przeszuka oferty wszystkich przewoźników i wyświetli najlepsze połączenia. Przy każdym wyniku podajemy najważniejsze, takie jak: miejsce przyjazdu i odjazdu, godziny przyjazdu i odjazdu, nazwę przewoźnika, cenę, a także adresy i dokładną lokalizację dworców. Możesz zobaczyć także jak dana trasa wygląda na mapie. Kiedy już wybierzesz najlepsze połączenie, które spełnia twoje wymagania, wystarczy kliknąć w przycisk „Zobacz ofertę”. Przekierujemy Cię na stronę przewoźnika, gdzie możesz kupić bilet bezpośrednio.

2. Gdzie mogę kupić bilety
W zależności od przewoźnika, do wyboru masz kilka kanałów zakupu biletów autobusowych. Zdecydowana większość firm pozwala na zakup biletów na ich stronach internetowych. Jest to najwygodniejsze i najszybsze rozwiązanie. W wielu przypadkach bilety można także kupić przez telefon lub w punktach sprzedaży. Ich lokalizację można znaleźć na stronach internetowych przewoźników. Również niektóre biura podróży prowadzą sprzedaż biletów autokarowych.

W przypadku firm takich jak Eurolines, czy różne oddziały PKS, bilety można kupić w kasach na dworcach. Niektórzy przewoźnicy, szczególnie ci mniejsi pozwalają na zakup biletów u kierowcy. W przypadku biletów na połączenia PolskiBus, biletów NIE MOŻNA kupić u kierowcy. Dostępne są one tylko i wyłącznie na stronie przewoźnika i w dedykowanych punktach sprzedaży.

3. Jak mogę zapłacić za bilet?
W przypadku zakupu biletów przez Internet, najpopularniejszą formą płatności jest przelew lub karta płatnicza. Najwięksi przewoźnicy oferują możliwość dokonania szybkiego przelewu z najpopularniejszych banków, wliczając w to mTransfer z mBanku, czy z PKO. Najczęściej akceptowane karty płatnicze to VISA i Mastercard.

Kupując bilet na dworcu należy być przygotowanym na płatność gotówką, bo nie wszystkie dworce są wyposażone w terminale płatnicze. Kupując bilet u kierowcy, zawsze należy zapłacić gotówką i dobrze jest przygotować wcześniej odliczoną kwotę, żeby uniknąć problemów z wydawaniem reszty, gdyż kierowcy dysponują ograniczoną kwotą pieniędzy.

4. Jak podróżować z biletem zakupionym przez Internet?
Kupując bilet przez Internet, należy podać swój właściwy adres email, na który otrzymamy potwierdzenie dokonania transakcji, lub właściwy bilet. W przypadku niektórych przewoźników, należy wydrukować bilet z załącznika i pokazać go przy wsiadaniu do autobusu.

W większości przypadków, w tym w autobusach PolskiBus należy posiadać przy sobie numer rezerwacji/numer biletu, który należy pokazać kierowcy. Można go wydrukować, albo wyświetlić na ekranie telefonu komórkowego.

5. Czy można dokonywać zmian biletów?
Możliwość dokonywania zmian jest uzależniona od tego z jakim przewoźnikiem podróżujemy. Dokładna polityka zmian i/lub refundacji jest podana na bilecie lub na stronie internetowej przewoźnika.

Większość firm, wliczając w to PolskiBus, dopuszcza zmianę do rozkładowej godziny odjazdu autobusu i pobiera za to opłatę manipulacyjną (w PolskiBus 5zł). Zmian należy dokonywać w internetowym systemie zarządzania rezerwacjami lub telefonicznie.

6. Czy mogę przebukować bilet na inną godzinę, gdy spóźnię się na autobus?
Niestety u większości przewoźników nie jest to możliwe.

7. Jak mogę oddać bilet?
W zależności od tego gdzie kupiliśmy bilet, jego zwrot jest możliwy najczęściej za pośrednictwem tego samego kanału. W przypadku zakupów przez Internet, należy zalogować się do systemu obsługi rezerwacji lub skontaktować się z biurem obsługi klienta przewoźnika. W zależności od firmy pobierane są opłaty manipulacyjne za zwrot biletu. (w PolskiBus 5zł). UWAGA, nie ma możliwości zwrócenia biletu po planowej godzinie odjazdu.

8. Muszę kupić bilet w dwie strony od razu?
Nie, nie ma takiej potrzeby. Można kupić tylko bilet w jedna stronę.

9. Czy mogę kupić bilet tam na konkretną godzinę, a na powrót bilet otwarty?
Niestety większość przewoźników na trasach krajowych nie oferuje takiej możliwości. Opcja taka bywa dostępna na niektórych trasach międzynarodowych. Należy to potwierdzić u konkretnego przewoźnika.

B. Bagaż, sprzęt sportowy i przewóz zwierząt

 
1. Ile bagażu mogę zabrać do autobusu?
Większość przewoźników pozwala na przewóz jednej sztuki bagażu głównego. Jej łączne wymiary (długość, szerokość, wysokość) nie powinny przekraczać 160 cm, a maksymalna waga wynosi 20 kg. Przekroczenie tych limitów może się wiązać z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty. Bagaż podręczny, taki jak mały plecak, torba na laptopa, czy damska torebka, powinien mieścić się na górnej półce autobusu.

2. Czy mogę przewieźć rower, narty, albo inny sprzęt sportowy?
W większości firm autobusowych, pasażerowie mogą bezpłatnie przewieźć poza bagażem głównym, jedną sztukę sprzętu sportowego, takiego jak narty, snowboard, czy rower. Sprzęt musi być odpowiednio zabezpieczony. Rower musi mieć odkręcone pedały i kierownicę złożoną w osi roweru.

3. Czy mogę przewieźć zwierzę na pokładzie autobusu?
Niestety przewóz zwierząt nie jest dozwolony w większości linii autokarowych w Polsce. Nie dotyczy to psów przewodników. Musza one posiadać książeczkę szczepień i odpowiednie zaświadczenie potwierdzające status psa przewodnika.

4. Czy można przewozić w autobusie instrumenty muzyczne?
Tak, przewóz instrumentów muzycznych jest możliwy, pod warunkiem, że w luku jest dostateczna ilość miejsca, a instrument znajduje się w odpowiednim futerale, chroniącym go przed zniszczeniem. Usługa ta jest w większości linii bezpłatna.

5. Co zrobić w przypadku zgubienia lub zniszczenia bagażu?
W przypadku zgubienia lub uszkodzenia bagażu należy ten fakt niezwłocznie zgłosić kierowcy. Udzieli on wszelkich informacji na temat metody zgłoszenia szkody i uzyskania reklamacji. Jeśli bagaż został uszkodzony, warto zrobić zdjęcie uszkodzenia i załączyć do zgłoszenia.

6. Czy można przewieźć autobusem wózek inwalidzki.
Przewóz wózka inwalidzkiego jest możliwy i za tę usługę nie jest pobierana żadna opłata.

C. Dworce, przystanki, rozkład jazdy i opóźnienia

 
1. Skąd odjeżdża mój autobus? Gdzie mogę znaleźć adres przystanku lub dworca?
Dokładna lokalizacja przystanku powinna być widoczna na bilecie. Można ją znaleźć również w Internecie, na stronie przewoźnika, lub na CheckMyBus. Po wybraniu połączenia w naszym portalu, należy kliknąć w przycisk „+”, aby zobaczyć szczegóły połączenia. Wśród nich znajduje się miedzy innymi mapa z zaznaczonymi przystankami początkowym i końcowym.

2. Czy muszę przyjść na przystanek wcześniej?
Większość przewoźników zaleca, by pojawić się na przystanku na 15 minut przed odjazdem autobusu. Z takim wyprzedzeniem podstawiane są autokary, w przypadku wsiadania na przystanku początkowym.

3. Co zrobić gdy autobus się spóźnia?
Jeśli autobus spóźnia się o więcej niż 20 minut, należy skontaktować się z dyspozytorem firmy autobusowej. Jest on zobowiązany udzielić informacji na temat prognozowanej godziny przyjazdu autobusu.

D. Zniżki dla studentów, emerytów i grup

 
1. Czy w autobusach obowiązują zniżki dla uczniów, studentów i emerytów?
Żaden przewoźnik autokarowy nie jest zobowiązany prawnie do udzielania zniżek uczniom, studentom i emerytom. W związku z tym, u większości przewoźników, takie zniżki nie są dostępne. Zdarzają się jednak promocje na niektóre połączenia np. Dla studentów, albo emerytów.

2. Jeśli mój przewoźnik oferuje zniżkę, jak mam potwierdzić, ze mam do niej prawo?
Przy wsiadaniu do autobusu i okazaniu biletu zniżkowego, należy się wylegitymować dokumentem potwierdzającym prawo do zniżki. Może to być legitymacja szkolna, studencka albo emerycka.

3. Czy istnieją zniżki dla grup?
Dostępność zniżek dla grup zależy od przewoźnika i nie ma w tej materii jednoznacznych dyrektyw. Aby dowiedzieć się, czy na danej trasie dostępna jest zniżka grupowa, należy skontaktować się bezpośrednio z działem sprzedaży przewoźnika.

E. Podróżowanie z dziećmi i osobami niepełnosprawnymi

 
1. Czy autobusami mogą podróżować dzieci bez opieki dorosłych?
Dzieci poniżej 12 lat muszą podróżować autokarem pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku 12 – 15 lat mogą podróżować autokarem samodzielnie, pod warunkiem, że posiadają pisemne zaświadczenie od opiekuna prawnego, ze wyraża on zgodę na samodzielnie odbycie podróży. Osoby w wieku powyżej 15 lat mogą podróżować autobusami samodzielnie.

2. Czy w autobusach dostępne są foteliki dla dzieci?
Rodzice są zobowiązani do zapewnienia bezpieczeństwa swojemu dziecku i w przypadku podróży autokarem, powinni korzystać z fotelika, jeśli wymaga tego wiek dziecka. W niektórych przypadkach fotelik należy zabrać do autokaru samemu. Niektórzy przewoźnicy, jak PolskiBus posiadają na wyposażeniu każdego autokaru maksymalnie dwa foteliki, z których pasażerowie mogą skorzystać nieodpłatnie.

3. Czy autobusem mogą podróżować osoby niepełnosprawne?
Możliwość przewozu osób niepełnosprawnych zależy od przewoźnika i rodzaju autobusu. Większość firm posiada w swojej flocie autokary przystosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności, ale należy to sprawdzić przed podróżą, bezpośrednio u przewoźnika.

W przypadku PolskiegoBusa, osoby niepełnosprawne mogą podróżować pojazdami tej firmy, po wcześniejszym zgłoszeniu tego faktu telefonicznie, aby upewnić się, że na danej trasie miejsce dla osoby na wózku nie jest już zajęte.

F. Usługi dostępne na pokładzie

 
1. Jakie wyposażenie posiadają autobusy?
Wyposażenie autobusów różni się w zależności od przewoźnika i modelu autokaru, ale większość autobusów podróżujących po Polsce jest wyposażona w wygodne, rozkładane siedzenia oraz toaletę. Obecnie standardem jest także darmowe wifi na pokładzie oraz gniazdka elektryczne przy fotelach.

Niektóry przewoźnicy oferują także rozrywkę na pokładzie, w postaci indywidualnych ekranów multimedialnych, na których można oglądać filmy i grać w gry. Na wybranych liniach dostępne są także napoje i/lub drobne przekąski. Warto jednak przed zakupem biletu sprawdzić dokładnie na stronie przewoźnika, jakie udogodnienia dostępne są w jego autokarach.

2. Czy autokary są wyposażone w pasy bezpieczeństwa?
Większość nowoczesnych autokarów (wszystkie rejestrowane po 2007 roku) jest wyposażona w pasy bezpieczeństwa. Zgodnie z polskim prawem, jeśli autobus lub minibus jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa, to pasażerowie są zobowiązani do ich zapięcia. Niedopełnienie tego obowiązku jest karane mandatem w wysokości 100 zł.

Mamy nadzieję, że znaleźliście odpowiedzi na wszystkie nurtujące was pytania, związane z podróżowaniem autokarem. Jeśli nadal macie jakieś wątpliwości, zapraszamy do odwiedzenia naszej strony Pomocy, gdzie można zadać pytanie, a nasz zespół udzieli wyczerpującej odpowiedzi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *